Сторінки

9 серп. 2017 р.

Урок з української мови в 6 класі "Магія кавових зернят"


Тема уроку. Загальна характеристика частин мови








Автор уроку: Немировська Наталія Вікторівна,
вчитель української мови та літератури СЗШ І-ІІІ ст.№4 м.Гайсина Вінницької обл.

Урок з української мови в 6 класі "Магія кавових зернят"
Тема уроку. Загальна характеристика частин мови
Мета уроку:
             навчальна: актуалізувати знання учнів з теоретичного матеріалу, здобутого        у попередніх класах з розділу «Морфологія», зокрема про класифікацію частин         мови, їх поділ на самостійні й службові частини мови та вигук;
             розвивальна: формувати загально-пізнавальні  вміння розпізнавати                         самостійні та службові частини мови в реченні та тексті; розвивати                                     логічне мислення      школярів, уміння аналізувати й узагальнювати,                   сприяти творчій активності учнів;
             виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного                  матеріалу виховувати естетичні смаки, любов і повагу до рідної мови, художнього            слова; ознайомити з теплими історіями про каву; виховувати бережливе                          ставлення  до власного здоров’я;
Тип уроку:  урок повторення  набутих знань
Дидактичне забезпечення: роздатковий матеріал, опорні таблиці, підручник «Українська мова» О.В.Заболотний, В.В.Заболотній – К.,2015.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу.  
-Доброго ранку, діти.  А ви знаєте, що є такий напій, що може  вплинути на ваше бажання працювати. Як ви думаєте, що це? Правильно, це кава.
Є ті, хто не уявляє ранок без чашки кави. Є ті, хто старається не зловживати та дозволяє собі ароматний напій тільки час від часу. Вид кави, якій ви віддаєте перевагу, відображає вашу індивідуальність, запевняють фахівці. Дослідження показало, що є багато спільного між людьми, які люблять певний тип кави. Впевнена, що ви захочете дізнатися "Хто я?" за різновидом кави, яку любите пити. Перед вами світлини з  видами кави. Оберіть ту, яка вам до вподоби - і дізнайтесь про себе щось особливе. ( Додаток 1)







 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
 «Кавовове передбачення»
Учитель. Магія кавових зернят велика: вона присутня в мистецтві, живописі та  літературі.  Усі твори зовсім різні, однак  їх об’єднує кава: вона єднає багатьох людей світу, здатних оцінити надзвичайну силу горнятка духмяного напою.
Питання: а який розділ науки про мову обднує усі частини мови?
 ( Морфологія)
Морфологія – це розділ науки, який вивчає слово в частинах мови.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку
    - Я запрошую вас на наш урок української мови, на якому пануватиме магія кавових зернят. Тема уроку: «Загальна характеристика частин мови». (Учні записують в зошити число та тему уроку)
Учитель. На сьогоднішній урок я висуваю перед вами такі завдання:
-                     поглибити знання про морфологію як розділ мовознавчої науки, що вивчає слова як частини мови;
-                     вміти розрізняти самостійні  та службові частини мови;
-                     вміти пояснювати різницю між самостійними та службовими частинами мови.
-                     А ще ми  поринемо у світ КАВИ.
- Друзі, існує таке поняття, кавовий пояс світу - країни, в яких полюбляють каву. До вашої уваги своєрідна загадка. Вашій увазі пропонужться карта "Кавовий морфологічний пояс" (Додаток 2). За кожним словом схована частина мови, назвіть її. Поясніть, чому 6 слів окремо відокремлені від інших.

Ознайомлення  з висловом.
Просто є люди з кави, а є з чаю. Відтак є (ці)каві, а є (надзви)чайні.
                                                                                                       Надійка Гербіш
ІV. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
 1. Робота з підручником Опрацювання відомостей  про частини мови. Учням пропонується пригадати вивчене з розділу "Морфологія" на основі таблиці "Частини мови" на форзаці підручника "Українська мова"( за редакцією Заболотного).  На основі теоретичного матеріалу, поданого в  таблиці з'ясувати різницю між самостійними та службовими частинами мови.
2. Метод "Морфологічний крос". Доповнити незавершені вислови необхідними відомостями.
            Морфологія вивчає..
           Усього частин мови є...
           Самостійних частин є..
           Сполучник  належить до ... частин мови.
           Прикметник відповідає на питанння...
           Самостійні частини мови відрізняються від службових...
           Слово "четвірка" належить до ...( вказати частину мови)
           Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових?
V. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу. Виконання системи завдань.
- Отже, ми  з'ясували значення в мові кожної частини мови. Нам відомо, що самостійні частини мови мають лексичне  і граматичне значення: морфологічні та синтаксичні ознаки. А службові служать для зв'язку слів, вираження зв'язків між словами в реченні, надають словам додаткових відтінків. Перевіримо, як ви вмієте розрізняти частини мови.
1.Полювання за рецептом
Колективна робота. Заповнити пропущені відомості про самостійні частини мови.
- Ви знаєте, що каву отримаєте смачну, якщо правильно її приготуєте. Це ж можна сказати і про знання: вивчаючи частини мови та їх морфологічні ознаки, отримаєте неоціненний багаж знань.
  А тепер увага! Завдання: у таблиці заповнити пропущені графи потрібною інформацією ( Додаток 3)
2. Дослідження-спостереження над мовним матеріалом (Додаток 4 Б)
Вибірковий диктант
- Дорогі шестикласники, цікавим фактом є те, що німецький композитор Бетховен був настільки педантичний у виборі кави, що кожного разу перераховував точно 60 кавових зерен при заварюванні напою. Ви також зараз будете ретельно відбирати..., однак не кавові зерна , а серед поданих слів певну частину мови.
Перегляд презентації "16 фактів про каву" (Посилання https://www.youtube.com/watch?v=MaYOI7BijgY&feature=youtu.be).(Додаток 4 А)
Завдання: кожна група учнів виписує із  речень  3-6 прикладів частини мови, попередньо вказаної  вчителем.
1 група - іменники  та  прислівники  2 група - прикметники та займенники;
3 група - дієслова та  числівники.
1.Бразилія є найбільшим виробником кави у світі.
2. У компанії Starbucks витрачають більше грошей на медичне страхування співробітників, ніж на кавові зерна.
3. У Кореї та Японії працюють кафе для тварин.
4 Навіть одна  випита чашка  хорошої кави може поліпшити кровообіг.
5. Речовини, виявлені в каві, можуть стати основою для нових ліків проти захворювань серця та безсоння.
6. Щодня  в усьому світі заварюють близько 2.25 млрд. чашок ароматної кави.
7 У Нью-Йорку вживають в 7 разів більше кави, ніж в будь-якому іншому мегаполісі.
8. Люди, які регулярно вживають каву, знижують свої шанси захворіти  діабетом другого типу.
9. У Франції є кафе, в якому за хороші манери роблять знижку на каву. Фрази "Добрий день" та "Спасибі" знизять ціну з  7 до 1.40 євро.
10. Кава - це другий за популярністю товар у світі. Поступається він лише нафтопродуктам.
11. Перша веб-камера була створена в Кембриджі і використовувалася для відстеження кількості кави в кавоварці.
12. Розчинна кава була винайдена людиною на ім'я Джордж Вашингтон ще в 1910 році.
- Дорогі діти, після виконаної вправи ви зможете легко зробити висновки, підсумувавши, яка частина мови найчисельніша і чому. ( Іменник, тому що надає назви предметам, явищам та процесам, діям та почуттям).
- А яка частина мови найдієвіша? Правильно. Дієслово, бо виражає дію предметів.
3. Перерва  на каву. Слово по колу.
Схема така: іменник-прикметник- дієслово-числівник- вигук.
Наприклад: кава- прекрасна- куштувати-одинадцять- овва.
4. Орфографічна хвилинка "Українці та кава" (Додаток 5)
Коментоване письмо. Списати, вставляючи пропущені літери. Виконати завдання після тексту.

Юрій Франц Кул...чицький ‒ українец..., що навчив (Є,є)вропу пити каву

Саме цього чоловіка називают... «батьком кави» в Європі. Він поширив турецьку кавову трад...цію і культуру, а також вигадав р...цепт славнозвісної віденської кави.
  Юрій Франц Кульчицький походив з родини українських шляхтичів Кульчицьких-Шелестовичів із села (К,к)ульчиці, що на Львівщині. Він заснував першу у Відні кав(' _)ярню, яка називалась «Під синьою пляшкою» (нім. «Zur blauen Flasche»). У ній Кульчицький подавав чорну турецьку каву без цукру. Спочатку напій не надто смакував віденцям, тож українець почав експ...риментувати: він додав до кави цукор та молоко, так з’явився рецепт «віденс...кої кави».
Завдання.
1). До якої частини мови відноситься слова  "і", "а", для чого цю частину мови використовують.
2). Зробити синтаксичний розбір  другого речення.
3) Виписати 2 словосполучення з прийменником.
5. Гра "У кав'ярні" (Залежно від часу, що залишився у вчителя, можна зробити одне завдання на вибір)
ü    З інтерактивної чашки кави випишіть  5-6 слів, вказуючи частину мови. Утворіть речення з виписаних слів.
ü    Випишіть слова  у подану таблицю. (Додаток 6,7)






6. Гра "Пастка для ідей"
Від слів кава, аромат, втіхасмак утворити різні частини мови, визначити їх. Увести 2-3  слова у речення, присвячене нашій темі "Кава".
Наприклад:
Ø кава- кавовий (прикметник);
Ø аромат- ароматний(прикметник), ароматно( прислівник);
Ø втіха- втішно( прислівник); втішний(прикметник), втішити(дієслово);
Ø смак - смачний (прикметник), смакувати(дієслово), смачно (прислівник).
. Узагальнення і систематизація набутих знань.
"Незавершені речення"
- Сьогодні ми на уроці повторювали...
- Самостійні частини мови відрізняються від службових...
- Найважче мені далося...
- Я зрозумів(ла)...
VІІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити таблицю "Частини мови" ( параграф 22, стор. 76)
2. Виконати завдання за вибором:
A.   Виконати вправу 187; 188;
B.   Написати оригінальний рецепт кави (6-8 речень). Над словами першого речення надписати  частини мови, виконати синтаксичний розбір обраного  речення.
C.   Виконати інтерактивні вправи за вказаною адресою, надіслати  скріншот виконаного завдання на електронну адресу вчителя.
Ø Інтерактивна вправа "Поєднай слово з частиною мови"
http://LearningApps.org/view3746968
Ø Інтерактивна вправа "Займи позицію" http://LearningApps.org/view3746504
















американо.jpgеспресо.jpgДодаток 1
кава з морозивом.jpgкапучино.jpg
лате (1).jpg
Результат пошуку зображень за запитом "кава" 









Додаток 2
Кавовий морфологічний пояс.jpg
Додаток 3



Додаток 4 А
          
Додаток 4 Б
Пов’язане зображенняВибірковий диктант
1.Бразилія є найбільшим виробником кави у світі.
2. У компанії Starbucks витрачають більше грошей на медичне страхування співробітників, ніж на кавові зерна.
3. У Кореї та Японії працюють кафе для тварин.
4 Навіть одна  випита чашка  хорошої кави може поліпшити кровообіг.
5. Речовини, виявлені в каві, можуть стати основою для нових ліків проти захворювань серця та безсоння.
6. Щодня  в усьому світі заварюють близько 2.25 млрд. чашок ароматної кави.
7 У Нью-Йорку вживають в 7 разів більше кави, ніж в будь-якому іншому мегаполісі.
8. Люди, які регулярно вживають каву, знижують свої шанси захворіти  діабетом другого типу.
9. У Франції є кафе, в якому за хороші манери роблять знижку на каву. Фрази "Добрий день" та "Спасибі" знизять ціну з  7 до 1.40 євро.
10. Кава - це другий за популярністю товар у світі. Поступається він лише нафтопродуктам.
11. Перша веб-камера була створена в Кембриджі і використовувалася для відстеження кількості кави в кавоварці.
12. Розчинна кава була винайдена людиною на ім'я Джордж Вашингтон ще в 1910 році.
____________________________________________________________________

Додаток 5

Орфографічна хвилинка "Українці та кава"

Юрій Франц Кул...чицький ‒ українец..., що навчив (Є,є)вропу пити каву

Саме цього чоловіка називают... «батьком кави» в Європі. Він поширив турецьку кавову трад...цію і культуру, а також вигадав р...цепт славнозвісної віденської кави.
  Юрій Франц Кульчицький походив з родини українських шляхтичів Кульчицьких-Шелестовичів із села (К,к)ульчиці, що на Львівщині. Він заснував першу у Відні кав(' _)ярню, яка називалась «Під синьою пляшкою» (нім. «Zur blauen Flasche»). У ній Кульчицький подавав чорну турецьку каву без цукру. Спочатку напій не надто смакував віденцям, тож українець почав експ...риментувати: він додав до кави цукор та молоко, так з’явився рецепт «віденс...кої кави».
Завдання.
Результат пошуку зображень за запитом "Юрій Франц Кул.ьчицький і кава"1). Коментоване письмо. Списати, вставляючи пропущені літери.
2) До якої частини мови відноситься слова  "і", "а", для чого цю частину мови використовують.
3). Зробити синтаксичний розбір  другого речення.



Додаток 6
Без названия (1).png
Додаток 7Гра -У кав'ярні- .jpg
Додаток 8
Інтерактивна вправа "Поєднай слово з частиною мови"

Інтерактивна вправа "Займи позицію"

Немає коментарів:

Дописати коментар