Культура мови - галузь мовознавства, що займається утвердженням (кодифікацією) норм на всіх мовних рівнях. Використовуючи відомості історії української літературної мови, граматики, лексикології, словотвору, стилістики, культура мови виробляє наукові критерії в оцінюванні мовних явищ, виявляє тенденції розвитку мовної системи, проводить цілеспрямовану мовну політику, сприяє втіленню норм у мовну практику. Культура мови має регулювальну функцію, адже пропагує нормативність, забезпечує стабільність, рівновагу мови, хоча водночас живить її, оновлює. Вона діє між літературною мовою і діалектами, народнорозмовною, між усною і писемною формами.
Інтерактивна гра «Магазин»
Запитання для гри «Магазин»:
- Що таке мовлення? (Мовлення – це процес спілкування людей між собою за допомогою мови)
- Що для вас означає «культура мовлення»? ( Це дотримання усталених мовних норм усної і писемної мови. Це своєрідна візитна картка, свідчення рівня освіченості людини, її культури).
- Що таке спілкування? ( Це обмін інформацією, передача її однією людиною іншій)
- Назвіть види спілкування. ( Усне і писемне; діалогічне і монологічне)
- Які особливості усного й писемного спілкування? ( усне розраховане на слухове сприйняття, воно найчастіше неповторюване, а писемне – це зорове сприйняття, яке можна неодноразово відтворювати)
- За характером зв’язку спілкування поділяється на : … ( контактне і дистанційне)
- За використанням знакових систем виділяють такі види спілкування: … ( вербальне (словесне) і невербальне (безсловесне, тобто міміка, жести, поза, голос, руки)
- З якою метою в мовленні використовуються міміка й жести? ( За допомогою жестів, міміки ми підкріплюємо своє мовлення. Жестами людина виражає свій настрій, внутрішній стан, наміри. Одна і та ж фраза, вимовлена з різною інтонацією й супроводжується різними жестами, може мати різне значення, іноді навіть протилежне словам, які ви вимовляєте).
- Яке спілкування ми називаємо професійним? ( Це спілкування, що відбувається між людьми однієї професії, і при цьому передаються відповідні знання з фаху та професійний досвід).
- Чи потрібно знати мову професії? Що це означає? ( Так, потрібно; знати мову професії – це значить вільно нею володіти, використовувати у своїй мові лексику свого фаху, терміни).
- Яку людину можна вважати комунікабельною? ( Людину товариську, яка легко вступає в контакт, знаходить спільну мову з будь-ким і в будь-якій ситуації)
- Яку функцію мови ви вважаєте найголовнішою: естетичну, комунікативну, когнітивну (пізнавальну), кумулятивну (культуроносну) чи експресивну?
( Комунікативну, бо тільки через спілкування ми можемо отримати чи
донести до інших якусь інформацію).
- Як пояснює нам слово «комунікація» тлумачний словник?
(Комуніка́ція — це процес обміну інформацією між двома або більше
особами).
Немає коментарів:
Дописати коментар