І возвеличимо на диво І розум наш, і наш язик... (Т. Шевченко)

21 черв. 2016 р.

Урок-гобелен. ТЕМА УРОКУ. СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ЯКІСНИХ ПРИСЛІВНИКІВ

ТЕМА УРОКУ. СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ЯКІСНИХ ПРИСЛІВНИКІВ МЕТА:ознайомити школярів зі ступенями порівняння якісних прислівників, поглибити знання учнів про прислівник;
формувати вміння утворювати і правильно вживати ступені порівняння прислівників, відрізняти їх від омонімічних прикметників; розвивати пам'ять і увагу, збагачувати словниковий запас учнів;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників любов та повагу до рідного слова, до народного мистецтва.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенцій)
Обладнання: підручник, таблиця “Ступені порівняння прислівників”, ілюстрація.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія:вислови з прислівниками у художньому стилі.
Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників; використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення.
Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю.
Ніколи не знецінюй себе. Може, у тебе не буде жодного доказу, що ти вартий більше, ніж про себе думаєш. Усі ми тчемо дуже великий гобелен неймовірної краси, якого ніколи не бачимо в цілості.
                                                 Бруно Ферреро


ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Емоційне налаштування на урок. Прослуховування притчі “Гобелен”
                                                         Гобелен
— Досить! Я більше не можу працювати! Вказівки, які дають мені, беззмістовні! Я працював золотою ниткою, а тут мені кажуть зав’язати її й відтяти…


— Сину, — сказав спокійно старий монах, — ти не бачиш цього гобелена так, як потрібно його бачити. Ти працюєш з виворітного боку і тільки з одним фрагментом.
І повів його показати роботу з лицьового боку.
Молодий монах остовпів. Він працював над дуже красивим гобеленом — «Поклоніння трьох царів», а його нитка творила частину німба навколо голови Божого Дитятка.
Навіть якщо зараз немає результату — продовжуй ткати.
Краса твориться з виворітного боку.
Словникова робота.
ГОБЕЛЕ́Н  (фр. gobelin) — один із різновидів декоративно-ужиткового мистецтва, стінний безворсовий килим із сюжетною або орнаментною композицією, витканий вручну перехресним переплетенням ниток
  • Рада вас бачити. Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці кожен з вас гарно попрацював - тоді результат буде позитивний. Хочу. щоб ту золоту ниточку, яку ви отримуєте на уроці - знання, успішно використали на практиці. Тоді неодмінно у всіх  вийде гарний гобелен, зітканий зі знань, умінь та навичок.  Пропоную розгадати кожній малій групі мовознавчий ребус, який розкриє таємниці теми уроку.
    



ІІ.УСТАНОВЧО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності..
Перевірка  домашнього завдання.
  • Як ви вже здогадались, тема уроку: “Ступені порівняння якісних прислівників”. Подібні завдання ми виконували, вивчаючи теоретичний матеріал про розряди якісних прикметників, тому із завданнями легко впораєтесь.
  • Розкажіть, що ви знаєте про ступені порівняння прикметників.
Проблемне запитання.
— Як на вашу думку, чи однаково творяться ступені порівняння прислівників? Відповідь аргументуйте.
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  • Міні-інтерв'ю.  Інтерв'ю за 1 хвилину. Відповідаємо прикметниками або прислівниками. Відповідь записати на дошці у двох колонках: прислівник, прикметник.
  • Яким був попередній урок? (важким, цікавим…)
  • Як працювалося вам на попередньому уроці? ( добре)
  • Якою була перерва? (веселою, короткою…)
  • У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок?
    ( нашвидкуруч)
  • З яким настроєм ви прийшли на урок?( гарним, сумним)  
  • Коли  продзвенів дзвоник на урок? ( нещодавно)
  • А яка зараз повинна бути атмосфера на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? ( робоча)
  • Як треба зараз працювати, щоб наздогнати втрачені хвилини уроку?
( наполегливо, швидко, продуктивно)
  • Робота з таблицею “Ступені порівняння якісних прислівників”
Пояснення вчителя з використанням таблиці. (Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний матеріал підручника, розміщений на с. 181)

Коментар вчителя. Деякі прислівники простої форми вищого ступеня порівняння можуть утворюватися від різних коренів.
Наприклад: добре → краще, погано → гірше, багато → більше.
В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче).
Окрім цього, при творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш- (швидко → швидше, широко → ширше).
Не слід плутати прислівники вищого і найвищого ступенів з однозвучними прикметниками середнього роду у формі називного відмінка вищого і найвищого ступенів.
Прислівник
Найцікавіше (як?) письменник розповідав про роботів.
Відповідає на питання як?; відносить-
ся до дієслова; у реченні є обставиною.
Прикметник
Це було найцікавіше (я к е?) оповідання про роботів.
Відповідає на питання яке?; пояснює іменник; у реченні є означенням.
  • Творче моделювання
До якісних прикметників дібрати прислівники із суфіксом -о, від яких за зразком утворити всі форми вищого й найвищого ступенів порівняння. (Можна виконувати завдання за принципом доміно: 1 варіант - непарні прислівники, 2 варіант - парні)
Зразок.
Чемний, активний, добрий. високий, вузький, ароматний, дешевий, швидкий, високий, ніжний.
Скласти 2–3 речення, використовуючи прислівники у формі вищого й найвищого ступенів порівняння.
  • Орфографічна хвилинка
Пояснити правопис пропущених літер. Виписати прислівники і прикметники різних форм ступенів порівняння.
ІV. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ УЧНЯМИ НОВИХ ЗНАНЬ.
  • “Ажурне плетиво”
Знайдіть помилки у вживанні ступенів порівняння прислівників; поясніть їх причини. Запишіть відредаговані речення.   
1. Андрій виконав завдання найшвидше за всіх.
2. Родичі запрошували приїжджати чаще.
3. Вчитель попросив читати більш голосніше.
4. Далі від берега було глубже.
5. На цьому пляжі людей було меньше.
6. Ниже в долині ще стояв туман (З учн. творів).
  • Експрес-опитування
1. Чи всі прислівники можуть утворювати ступені порівняння?
2. Як творяться прислівники вищого ступеня порівняння? Навести приклади.
3. Як утворюються прислівники найвищого ступеня порівняння? Навести приклади.
4. Як можна відрізнити прислівники простої форми вищого ступеня порівняння від однозвучних прикметників?
5. Які зміни приголосних відбуваються у процесі творення простої форми вищого ступеня деяких прислівників? Проілюструвати відповідь власними прикладами.
  • Метод «Гобелен»
    Кожен учень на розданому  кольоровому аркуші паперу записує відповідь на запитання «Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання» Папірці з відповідями чіпляють на гобелен, що прикріплений на дошці. Вибірково знайомляться з відповідями.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати теоретичний матеріал підручника на ст. 181-182
Письмові завдання на вибір:
достатній рівень - виконати вправи 388, 390;
високий рівень - використовуючи прислівники різних форм ступенів порівняння, написати есе на тему:  “Ти вартий більше, ніж про себе думаєш”
Автор : Наталія Немировська

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контактна форма

Назва

Електронна пошта *

Повідомлення *

СловОпис

Усе - під рукою)

Українська література - в кіно)