6 клас
Тема: Іменник, як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати загально пізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творче вміння використовування іменників у власних висловлюваннях.
Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення мети епіграфа уроку і робота з ним, запис теми.
Гра – велика і важлива частина життя маленької людини.
За допомогою гри дитина отримує нові знання.
Слово вчителя.
- Доброго дня, дорогі діти. Мабуть, серед вас немає жодного учня, який не полюбляє бавитися. Правда ж? Уявіть собі, що вам потрібно сьогодні розгадати цікаві шаради, виконати різноманітні завдання з ключами. А чи знаєте ви щось про найпопулярнішу гру Лего? Їх випущено величезну кількість ігор, як комп'ютерних, так і настільних, де основний елемент героїв кубики Лего. За допомогою гри дитина отримує нові знання. Особлива роль у цьому належить розвиваючим іграм. Конструктор – найдоступніша і поширена розвиваюча гра. Серед безлічі їх видів кращим вважається конструктор Лего. Відомо, що як можна більш ранній розвиток дрібної моторики рук і швидкому інтелектуальному зростанню малюка і його розумових здібностей. В цьому плані Лего – краща гра для дитини.
Діти, так само, як Лего вважається найкращою забавкою для дітей, так і іменник є найпоширенішою частиною мови в українській мові. Як відомо, випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів.
III. Актуалізація опорних знань.
1.Гра “Розшифрувальник”
Випишіть із інтерактивного сердечка іменники.
Відповідь: щастя, посмішка, дія, допомога, краса тощо.
Кожен учень, записавши слово, передає крейду іншому зі свого ряду. Перемагає той учень, який найшвидше впорається із завданням і не допустить помилки.
2. Фронтальна бесіда.
- На які питання відповідають записані слова?
- Що говорить про частину мови назва «іменник»?
3. Колективна робота над текстом.
Завдання: прочитати текст, пояснити його заголовок, визначити тему і основну думку тексту. Відповідь обґрунтувати прикладами з тексту.
Маючи хорошу фантазію, з усім відомого конструктора LEGO можна створювати дивовижні речі. Враховуючи, скільки оригінальних ідей було втілено за допомогою най популярнішого конструктора у світі, не дивно, якщо незабаром хтось збере повноцінний літак за допомогою нехитрих деталей. Якщо конструктор LEGO лежить без діла, з його допомогою можна створити багато корисних й неймовірно дивовижних предметів.
Найвища вежа з LEGO. Перша така вежа була побудована у Великобританії (Лондон). Через деякий час цією ідеєю захопилися такі міста як Торонто, Москва і Мюнхен. Зараз є новий рекорд – 32-метрова вежа з кубиків LEGO. Світовий рекорд встановила Бразилія. У ході будівництва знадобилося більше 5 млн. деталей і чотири дні роботи. Основна маса учасників проекту – діти. Для зведення вежі був задіяний баштовий кран і кілька тисяч людей.
Завдання:
1. Виписати з першого і останнього абзаців іменники. Поставити до них запитання. Визначити синтаксичну роль. Яке значення виражає кожний іменник?
2. Знайти власні назви. Пояснити їх правопис.
IV. Вивчення лінгвістичного матеріалу.
1. Завдання: опрацювати таблицю. ( ст.89)
Що означає?
|
На які питання
відповідає?
|
Які має
морфологічні
ознаки?
|
Яку синтаксичну
роль виконує?
|
Предмет
|
Хто?
Що?
|
Загальні й власні
назви, істоти і
неістоти, рід,
відміна, число, відмінок
|
Підмет, присудок,
інші члени речення
|
Дати відповідь на запитання:
1) Що називається іменником?
2) У якому розділі науки про мову вивчається іменник?
3) На які питання відповідає?
4) Які морфологічні ознаки властиві іменнику?
5) Яку синтаксичну роль виконує іменник?
6) Уявіть ситуацію, що вам доручили розказати учням 6 класу про іменник як частину мови. Скласти зв'язне висловлювання і розказати своїм однокласникам.
2. Коментар учителя. Увага! Іменники бувають з конкретним і абстрактним значенням.
Конкретні
|
Абстрактні
|
Виражають поняття, в яких передається все те, що сприймається безпосередньо органами чуття: палац, школа, дідусь...
|
Назви узагальнених понять - якостей, властивостей, дій, процесів: ніжність, вибори, докір...
|
3. Пошукова робота
Виписати із вправи 192 у дві колонки назви істот та неістот ( ст.86)
4. Пояснювальний диктант.
Дитячими психологами доведено, що якщо в житті дитини не присутній момент образної гри - вона починає неадекватно сприймати навколишній світ, виникає дефект менталітету. Конструктор LEGO дає можливість не тільки зібрати іграшку, але і грати з нею, причому, використовуючи деталі не одного, а двох і більше наборів LEGO, можна збирати практично необмежену кількість варіантів іграшок і сюжетів гри з ними.
Завдання: іменники підкреслити, пояснити лексичне і граматичне значення іменників. Визначити їх рід, число, відмінок.
V. Систематизація і узагальнення знань.
- «Поетична п'ятихвилинка». Скласти сенкан про іменник
Сенкан повинен складатися з 5 рядків:
- У першому має бути те, про що ми пишемо, має містити слово, яке позначає тему (наприклад,матуся).
- У другому - два слова, які описують тему (наприклад, рідна, мила).
- У третьому - три слова, що відповідають на запитання «Що робить» (наприклад, любить, чекає, сподівається).
- У четвертому ціле речення; воно розкриває суть того, що робить предмет, про який пишуть (наприклад, Піклується і думає про своїх дітей).
- У п'ятому - синонім до першого слова (може бути епітет, синонім, це має бути своєрідний підсумок) (Наприклад, ненька).
Або ж так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
Сенкан не обов'язково повинен мати ритм і риму. Це вільний твір. Ну і ще одна умова: слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
Наприклад:
Лего
Цікава та повчальна
Будувати, грати, розвиватися
Лего - цікавий конструктор, який допомагає розвиватися.
Супергра.
- Гра “Так” чи “ні”
- Іменник - це самостійна частина мови, що виражає предмет.
- Іменники змінюються за родами, числами та відмінками.
- Іменник відповідпає на питання хто? що?
- Угорі, гора, гіркий - це іменники.
- Іменники істоти відповідають на питання хто?
- Кличний відмінок відповідає на питання хто? що?
- Іменник “кохання” - абстрактний.
- Іменники в реченні найчастіше виступають підмітами.
VI. Домашнє завдання.
- Виконати вправу 193
- Вивчити теоретичний матеріал на ст. 85-86.
- Скласти казку про іменник.
Рефлексійна анкета
П.І. учня _________________________________________________________
На уроці я:
& дізнався... _________________________________________________________
_______________________________________________________________________
& повторив... ________________________________________________________
_______________________________________________________________________
& навчився... ________________________________________________________
_______________________________________________________________________
& зрозумів.,__________________________________________________________
_______________________________________________________________________
& зробив успіхи... ____________________________________________________
_______________________________________________________________________
& труднощі я відчув..._________________________________________________
_______________________________________________________________________
& я не вмів, а тепер умію... _____________________________________________
_______________________________________________________________________
& мене захопило... ____________________________________________________
_______________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар