Як підготуватися до виступу на семінарі чи конференції?
Якщо ви читаєте цей допис, то, мабуть, попереду у вас виступ і ви бажаєте щоб він був на дійсно хорошому рівні. Направду, багато доповідей на семінарах та конференціях виглядають доволі посередніми.
Чому?
Хтось з доповідачів не підозрював про існування якось алгоритму підготовки до виступу, а тому готувався як вмів. А хтось готувався в останню мить, бо не було вільного часу на підготовку. Хоча в народі кажуть, що людина завжди знайде час на те, що їй дійсно необхідне.
Кілька днів тому був одним зі спікерів на семінарі «Формула компанії: технології ефективного керування». Тому буду описувати тільки практичні речі. Тут ви знайдете як вдалі моменти підготовки, так і опис промахів та інсайтів.
На початку тренінгу з ораторської майстерності я розповідаю про алгоритм підготовки промови. Він має наступний вигляд:
Крок 1. Сформувати технічне завдання.
Крок 2. Зібрати та впорядкувати інформацію.
Крок 3. Репетиції, репетиції, репетиції.
Крок 4. Додайте слайди (якщо в цьому є необхідність).
Крок 5. Відпочиньте.
Крок 6. Виступ.
Погодьтеся, що все дуже і дуже просто. А тепер давайте подивимося, який вигляд ця послідовність кроків мала у моєму житті.
Все розпочалося 3-го лютого, коли я отримав у Фейсбуці запрошення взяти участь в бізнес семінарі. Мені надіслали посилання на опис попереднього заходу, щоб я зміг запропонувати тему свого виступу.
В цей час я якраз готував до запуску двомісячний курс під назвою «Боротьба за власну ефективність». У формат семінару ця тема підходила ідеально, тому на ній і зійшлися. А далі почалося «крокування».
Крок 0. Сформувати власне відношення до виступу.
Тут жодних проблем не виникло, адже темою «горів» та й матеріалу було багато. Хоча це може бути не лише плюсом, але й мінусом – коли вибір великий, то обирати буває важко.
Чому варто зрозуміти власне відношення до виступу перед тим, як починати до нього готуватися? Якщо ви бажаєте виступити перед публікою, поділитися власним досвідом чи спостереженнями, то ви не будете відкладати підготовку до виступу на останній день. Але якщо виступити «треба», а не «хочеться», то, скоріш за все, ви знайдете багато важливих причин для того, щоб тільки не готуватися. Ви будете протирати пил, готувати чай чи каву, телефонувати друзям. Впізнали?
Крок 1. Сформуй технічне завдання
Суть цього етапу зводиться до відповіді на три запитання.
- Яка моя ціль?
Моя ціль мотивувати слухачів обрати одну із запропонованих порад та втілити її у власному житті.
- Хто мої слухачі?
Учасники конференції – це переважно представники малого та середнього бізнесу. Ймовірно будуть присутні фрілансери та представники млм-компаній.
- Скільки часу у мене є на виступ?
Кожному спікеру організатори дали 40 хвилин на виступ. Враховуючи, що можуть бути запитання, я буду орієнтуватися на 35 хвилин.
Крок 2. Зібрати та впорядкувати матеріал
Все почалося зі створення кістяка виступу – ідеї чи списку ідей, які будуть основою.
Для себе визначився з двома основними форматами виступів:
- Одна ідея та кілька переваг.
- Кілька ідей, що об’єднані однією темою.
Не буду говорити, що один формат кращий за інший. Для себе інтуїтивно обрав другий варіант.
Для початку я провів мозковий штурм. Тобто взяв листок-ручку та виписав усе, що приходило до голови при словах «лайфхати та фішки ефективності». Ідей виявилося багато, тому довелося проводити кастинг. Результати “штурму” мали ось такий спокусливий вигляд:
Для початку я провів мозковий штурм. Тобто взяв листок-ручку та виписав усе, що приходило до голови при словах «лайфхати та фішки ефективності». Ідей виявилося багато, тому довелося проводити кастинг. Результати “штурму” мали ось такий спокусливий вигляд:
З кількістю ідей для виступу треба бути обережним. Інколи хочеться дати побільше корисного, але є можливість перевантажити слухачів інформацією. Тим більше, що я буду виступати в другому блоці, а отже до мене буде сказано вже багато ідей. Традиційно прийнято для виступу необхідно обирати 3-5 ідей. Я вирішив зупинитися на числі «5». Ось п’ять ідей, на яких я зупинився:
- Підготуйте стіл для ефективної роботи. Використав принцип обмеженої оперативної пам’ять та принцип асоціативного мислення. Ідеєю надихнувся в книзі Нікалая Додонова «Антитайм-менеджмент».
- Почніть день із запитання «Яка мить дня буде для мене найщасливішою?». Ідею взяв до використання два роки тому в Ентоні Робінса. Хоча сама ідея стара як світ.
- Переведіть годинники на 5 хвилин вперед. Зневажливе відношення до часу – сумна реальність нашого менталітету. Радію, що все більше людей (особливо тих, хто працює з іноземними партнерами) змінюють свої погляди на час, та все ж тут ще є над чим працювати. Для ілюстрації цієї ідеї запозичив кілька цікавих фактів з книги Грега Макоенна «Есенціалізм».
- Використовуйте переваги фітнес трекерів. Ідея зводилася до того, що керувати можна тим, що можна оцінити. Як оцінити фізичне навантаження, яке ми щодня даємо нашому організму? Адже від цього багато в чому і залежить наша ефективність. Фітнес трекер дозволяє відслідковувати кількість зроблених кроків, пульс, тривалість та якість сну. Цей пункт не вельми вписувався в загальну тематику «лайфхаків ефективності», але я дуже горів поділитися власним досвідом використання, тому залишив його серед обраних.
- Спробуйте щось, що на рівень краще від того, чим ви користуєтеся. Ідею «рівня норми» запозичив від «Бізнес молодості». Хоча по суті це нове трактування давно відомого усім поняття «зони комфорту». Тему залишив на «десерт», тому що вона стосувалася особистої мотивації. За цей пункт переживав найбільше, оскільки цікавої інформації було багато, а часу було обмаль.
Якщо з основною частиною все було зрозуміло (розповісти 5 ідей), то зі вступом та завершенням довелося креативити. Існує так званий «ефект краю», який полягає в тому, що слухачі найкраще запам’ятовують початок та кінець.
Варіантів для початку виступу існує дуже багато. Якщо ви бажаєте дізнатися які саме, то зверніться до статті «З чого почати свій виступ?». Для себе я запланував у вступі дати визначення поняттю «лайфхаки» та навести кілька фотографій для прикладу. За задумом фотографії мали розсмішити публіку.
У висновку, як правило, підсумовують все сказане, та роблять заклик до дії. Я вирішив зробити завершальну частину цікавішою та відвів для неї цілих 5 хвилин. Структура завершальної частини була наступна:
- Розповісти про два шляхи розвитку (еволюція та революція).
- Продемонструвати глобальний ефект маленьких щоденних змін.
- Закликати до дії, повторивши п’ять порад.
- Завершити фразою «Дорога в тисячу миль розпочинається з першого кроку».
Крок 3. Репетиція, репетиція, репетиція
Це найкоротший етап підготовки за описом та водночас найтриваліший у реальному житті. Під час тренувань змінювався текст виступу. Несподівано в голову приходили нові ідеї, приклади, жарти. Але кістяк виступу залишався той самий.
В останній день я провів 5 репетицій свого виступу. При цьому проговорював текст виступу пошепки навіть тоді, коли готував собі чай. Ввечері відчув, що в результаті таких тренувань голос почав сідати. Важливо: говоріння пошепки є не вельми корисним заняттям для наших голосових зв’язок. Тому його в житті бажано уникати. Або хоча б не вдаватися до нього дуже часто.
Крок 4. Додаємо слайди
Тут велике дякую організаторам за те, що попросили надати слайди за два дні до проведення семінару. Презентацію робив шість годин. Тут теж було кілька етапів.
- Обрати стиль.
Спочатку було бажання використати одну з презентацій, які не так давно придбав в одному інтернет магазині. Вони зроблені дуже професійно та й коштують 10-20 вічнозелених купюр. Але, поглянувши скільки часу піде на редагування та розбір професійних анімацій, вирішив запозичити лише стиль оформлення.
- Кількість тексту в презентаціях.
Ця презентація була для мене експериментом, оскільки більшість тексту на слайдах я замінив зображеннями. Ці сучасні тенденції у заміни тексту графікою знайшли вираження у розвитку інфографіки. Усі основні ідеї вирішив подати у вигляді іконок.
- Пошук зображень.
Мабуть, цей етап у підготовці презентації зайняв найбільше часу. Вірю, що ви теж не раз займалися пошуком фотографії, яка б найкраще ілюструвала якусь ідею. Якщо так, то ви знаєте, як багато сміття необхідно перебрати, щоб знайти саме те, що треба. Зате безкоштовно.
Крок 5. Відпочити
Відпочинок – це не значить влягтися на диван та нічого не робити. Відпочинок полягає у зміні діяльності. А тому я спланував свій день таким чином, щоб бути зайнятим в день виступу справами, які не стосуються мого виступу.
Ліричний виступ (про структуру та її зміни)
Коли оратор готує свій виступ, то він грає роль шеф кухаря, який готує страву (виступ) для слухачів. При цьому його завдання збалансувати «смачне» та «корисне» (емоції та логіку). Якщо з логікою все дуже просто – це п’ять ідей, які закладені в основу виступу, то над смачним довелося добряче задуматися. В результаті у свій виступ я додав п’ять місць, у яких розраховував на сміх публіки.
За годину до виступу, я згадав жарт «якщо бажаєте щоб ваш чай охолонув за хвилину, то просто сядьте на «хвилинку» в інтернет». Я зрозумів, що він чудово підходить для початку виступу, якщо його сформулювати у вигляді запитання до публіки. Так і зробив. Таким чином «точок для сміху» стало шість.
На виступі Олега Шаргородського, який виступав переді мною, помітив один цікавий момент. Посеред свого виступу він, розповідаючи про систему відслідковування дзвінків, зробив примітку, що дані можуть надсилатися до системи «Бітрікс24» (основний продукт цього бізнес семінару). Але сказав він це так, ніби щойно слухачі викрили приховану рекламу. Це породило хвилю сміху. Фактично це був один з тих жартів, які актуальні лише в цьому місці та в цей час. Помітивши цей прийом, я одразу додав його до свого виступу, а саме до того місця, в якому я розповідав про фітнес трекер. Мені вдалося відтворити тут саму інтонацію та слова Олега. Сміх в залі повторився.
Крок 6. Виступ
Перед виступом я вважав, що якщо з п’яти жартів спрацюють хоча б два, то «солодка» програма виконана вдало. Натомість спрацювали усі сім жартів!!!
Сам виступ проходив в режимі потоку. Я пам’ятаю як йшов на сцену, а дальше все понеслося на автоматі. Запитання до публіки, слайди, проблематика, ідеї та ілюстрації в житті, малювання на фліп чарті, аплодисменти.
Тільки зараз побачив, що допис вийшов набагато більшим, ніж я сподівався, тому зараз у вас є нагода сходити на кухню та приготувати чай/каву. Та за кілька хвилин продовжити читання. Для того щоб розвиватися, необхідно діяти, аналізувати отриманий довід, робити висновки та реалізовувати їх у новій спробі. От і поговоримо про висновки.
Також ви дізнаєтеся кілька цікавих фішок, які я помітив для себе, та кілька слабких місць, яких варто уникати.
Немає коментарів:
Дописати коментар